Over mij

Mijn foto
GOOD FOOD IS A PASSPORT TO EVERY HEART!

Translate

zaterdag 29 september 2012

Tomatensoep / Tomatenkruidenboter

TOMATENSOEP / TOMATENKRUIDENBOTER
tomatensoep
Ingrediënten:
-      350 kg tomaat         
-      1 grote winterpenen                  
-      1 grote prei                                  
-      140 gr tomatenpuree                
-      4 el vers gehakte selderij            
-      2 uien
-      2 teentjes knoflook
-      1 tl nootmuskaat                        
-      2 laurierbladeren            
-      2 kruidnagels
-     1 potje runderbouillon
-     2 blokjes runderbouillon 
-     25 gr boter (room)
-     1 bekertje crème fraîche 
-     zout, peper 



1.     Was de tomaten, verwijder de kroontjes en snijd de tomaten in blokjes. Snijd winterpeen in stukjes en de prei in ringen. Was de groentes grondig zodat al zand eruit is.
2.     Snijd de uien in kleine blokjes en de knoflook pers je uit.
3.     Smelt de boter in een pan en bak de uien, knoflook, selderij, laurierblad en kruidnagel toe en fruit het geheel mee tot de uien glazig zijn.
4.     Smoor de tomaten 10 minuten met de uien mee. Voeg daarna alle groentes erbij.
5.     Schenk de bouillon erbij, en voeg de tomatenpuree en bouillonblokjes toe.
6.     Laat de tomatensoep onder af en toe roeren 60 minuten doorkoken.
7.     Als alle groentes zacht zijn, pureer je het met een staafmixer.
8.     Zeef vervolgens de tomatensoep.
9.     Klop de crème fraîche los en verdun eventueel met een heel klein beetje room of melk.
10.  Breng de tomatencrème-soep op smaak met zout, peper. En serveer met crème fraîche en garneer de soep met peterselie.

Tip: Rundergehakt soepballetjes erbij.
Rundergehakt-peper,zout,nootmuskaat-1 fijngemalen beschuit.

Tomatenkruidenboter

 Ik ben dol op lekker zelfgemaakte kruidenboter. Het is niet veel moeite maar echt heel lekker. En je kunt het op ZOVEEL manieren doen en je eigen twist eraan geven. 
Deze week heb ik een tomatenkruidenboter gemaakt. Ik zocht in feite naar tomatenpoeder. Maarja, dat is blijkbaar niet te verkrijgen. En toen zag dit potje in de winkel staan.

Er zitten tomaten flokken in. Precies wat ik zocht! Ik dacht "Hé, dat zou ik wel eens kunnen gebruiken. What the hell? Ik ga het gewoon proberen.". Normaal moet je dit mengen met water en olijfolie en dan wordt het een tapenade. Maar het werkte prima voor de kruidenboter. Dus... eh tja hoeveel heb ik gebruikt? 2 el ongeveer op 1 pakje boter? Gewoon met het losse handje, naar smaak.  En dan nog zeezout en verse peterselie toevoegen. En mijn grote liefde KNOFLOOK die moet er natuuuuuurlijk ook in. 2 à 3 kleine solo's heb ik gebruikt. Oke.... 3 dan haha! Als je een wat mildere smaak van knoflook wilt kun je er natuurlijk minder in doen. Maar wat ook kan, is in plaats van normale knoflook verse knoflook te gebruiken. Deze is zachter en minder scherp van smaak. Erg geschikt voor kruidenboters.

En dan is het de kunst om je boter lekker romig en fluffy te krijgen. Ik gebruik hiervoor mijn keukenmachine. 


Eerst gebruik ik de flexiklopper om het goed los en zacht te kloppen. Heel belangrijk, want als je meteen met een garde aan de slag gaat dan is de boter nog te vat en heb je kans dat er een spaak springt van je garde. NIET DOEN DUS.

DAARNA dus.... gebruik je een garde om het luchtig te kloppen. Hoe langer je klopt hoe luchtiger het wordt. Je kunt het zelfs kloppen tot een punt dat het bijna een slagroom is :-) Dit vind mijn mannetje altijd super lekker. 

Als je de boter bewaard hebt in de koelkast wordt het weer harder. Maar je kunt het elke keer nog even opkloppen voor gebruik als je super zacht en luchtige boter wilt serveren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten