Over mij

Mijn foto
GOOD FOOD IS A PASSPORT TO EVERY HEART!

Translate

woensdag 3 oktober 2012

Kangkung en Spareribs


KANGKUNG EN SPARERIBS
Mijn broer had laatst Kangkung gemaakt. En sindsdien kreeg ik Kangkung niet meer uit mijn gedachtes. Dus heb ik ook Kangkung gekocht.


Kangkung is een Chinese waterspinazie. Ik ben er echt DOL op. In tegenstelling tot een normale spinazie blijft deze spinazie na het wokken knapperig. Dit komt omdat de groente voornamelijk stam is i.p.v. blad. In Suriname noemen ze het Dagoeblad. 


Als je het klaarmaakt snijd je het in gelijkmatige steeltjes en scheidt je het blad van de stelen. Je wokt namelijk eerst de stelen en als dat bijna gaar is voeg je het blad daarna toe, gezien deze veel sneller gaar wordt.

Wij eten het op de Indische manier, heel erg simpel. Ik kan er echt van genieten. Lekker knapperige groentes. En lekker heet zodat je er een snotterige neus van krijgt ;-)
Maar als je niet zo tegen pittig kunt dan kun je dit natuurlijk verminderen.
  • 500 gram Kangkung
  •  3 grote tenen knoflook geplet met een hamer
  • 6 rawits fijn gesneden (kleine rode pepers)
  • 1 el taotjo bean sauce
  • kecap manis (flinke scheut)
  • peper, zout
  • Scheut olie
  1. Was Kangkung en snijd ze in stukken. Scheidt hierbij het blad van de stelen. 
  2. Doe een scheut olie in een hete wok, en voeg hierbij de tenen knoflook, rawits en taotjo bean sauce. Roer even om en voeg meteen de stelen erbij en wok dit tot de stelen glazig zijn. Voeg er een half kopje water bij. Breng op smaak met kecap manis, peper en zout. 
  3. Proef een steel of ze beetgaar zijn. Als het inderdaad beetgaar is, voeg dan het blad eraan toe. Wok dit nog heel even mee en klaar is kees. 

Oh ja... Taotjo Bean Sauce is een saus van gezouten sojabonen. Deze is verkrijgbaar in elke toko. 

3 opmerkingen:

  1. Hallo !

    Van harte bedankt voor de uitleg en om de foto van de rauwe groente erbij te zetten.

    Ik heb het afgelopen weekend voor het eerst geproefd bij FAT KEE in den haag en
    was aangenaam verrast, zelfs in die mate dat ik het zelf wil uitproberen.
    Het klopt inderdaad dat deze groente zo lekker knapperig is !
    Via jouw site heb ik de nodige info + een leuk receptje gevonden !

    BeantwoordenVerwijderen